ایران رکورددار تولید پلیمر

  • خانه
  • ایران رکورددار تولید پلیمر

ایران رکورددار تولید پلیمر

 


به گفته خبرگزاری مهر، محمدرضا حیدرزاده، نایب رئیس اتحادیه صادر کنندگان نفت گاز پتروشیمی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه صنعت پلیمر جز صنایع استراتژیک کشور است و ارزآوری بالایی دارد و ما می‌توانیم با توجه به مزیت‌های این صنعت و شرایط کشور خود به این اهداف برسیم، اظهار کرد: در حال حاضر کمیته‌هایی با کشورهای هدف صادرات تشکیل شده است تا معضلات صادرات رفع شود. یکی از معضلاتی که در داخل کشور وجود دارد، کمبود مواد اولیه صنایع پلیمر و افزایش قیمت آن است.

به گفته وی در طی ماه شهریور یکی از شرکت‌های بزرگ این حوزه ۱۶۸ هزار تن انواع محصولات تولید کرده که نسبت به شهریور ۱۴۰۱ دارای ۹ درصد رشد بوده است.

وی با بیان اینکه علاوه بر این موضوع عدم توانایی در نوسازی ماشین آلات نیز مشکلی اساسی است، گفت: در نتیجه برنامه ریزی شده است که این مشکلات با تعاملی که بین بخش خصوصی، اتاق بازرگانی و کشورهای هدف وجود دارد، رفع شود.

نایب رئیس کمیسیون پتروشیمی اتحادیه صادر کنندگان نفت گاز پتروشیمی با بیان اینکه تولید تجمعی نیمه اول سال ۱۴۰۲ معادل ۱،۰۱۴ هزار تن بوده است، اظهار کرد: این میزان تولید نسبت به دوره مشابه سال گذشته دارای ۳ درصد رشد بوده است.

وی با بیان اینکه ظرفیت اسمی ۸.۸ میلیون تنی تولید محصولات پلیمری در ایران در شرایطی بوده که ظرفیت تولید محصولات پلیمری در جهان بالغ بر ۴۹۰ میلیون تن و ظرفیت تولید محصولات پلیمری در خاورمیانه ۴۲ میلیون تن است، گفت: درواقع ایران سهمی ۱.۸ درصدی از ظرفیت تولید محصولات پلیمری جهان و سهمی ۲۱ درصدی از ظرفیت تولید محصولات پلیمری در خاورمیانه دارد.

نایب رئیس کمیسیون پتروشیمی اتحادیه صادر کنندگان نفت گاز پتروشیمی با بیان اینکه میزان تولید واقعی محصولات پلیمری در جهان بالغ بر ۳۹۰ میلیون تن و در خاورمیانه ۳۶ میلیون تن است، اظهار کرد: سهم تولید عملی محصولات پلیمری در ایران با ۸.۱ میلیون تن از مجموع ظرفیت اسمی ۸.۸ میلیون تنی، از تولید عملی محصولات پلیمری جهان و خاورمیانه به ترتیب ۲ و ۲۳ درصد است.

حیدرزاده با بیان اینکه صادرات محصولات پلیمری در سال ۱۴۰۱ (۲۰۲۲ میلادی) در جهان حدود ۱۱۷ میلیون تن و در خاورمیانه حدود ۲۴ میلیون تن بوده است، اظهار کرد: برنامه‌ریزی‌های صنعت پتروشیمی کشور بر مبنای توسعه جایگاه پلیمرها در صنعت پتروشیمی ایران است.

به گفته نایب رئیس کمیسیون پتروشیمی اتحادیه صادر کنندگان نفت گاز پتروشیمی در حال حاضر ۳۰ مجتمع تولیدی پلیمری در کشور داریم و ۳۱ طرح پلیمری در حال ساخت وجود دارد. در خصوص افزایش ظرفیت تولید محصولات پلیمری در ایران به‌گونه‌ای هدف گذاری شده که ظرفیت تولید در پایان دولت (۱۴۰۴) به ۱۱ میلیون تن در سال و در سال ۱۴۰۶، به ۱۹.۸ میلیون تن در سال برسد.

منبع:خبرگزاری مهر

EN

Language